tambur

tambur

torsdag 15 maj 2014

Varför bloggar?

Varför läser vi bloggar? Vad är det som gör att vi vill öppna samma blogg varje dag och väntar på nya inlägg? Vi har säkert olika orsaker. För mig är de viktigaste orsakerna dehär:

1. Inspiration. Jag vill bli inspirerad. Inspireras av vackra bilder, vacker inredning, vackra kläder, eller inspireras av kloka människor som tar kloka beslut och så kan jag ibland få idéer för hur jag t.ex. kan fläta håret, vad jag kan bjuda till efterrätt, hur jag vill inreda vardagsrummet och så vidare. Eller: hjälp att ta tag i nånting viktigt, få nånting gjort. Som till exempel det där när Danni (bloggen heter Taikuri) berättade om att hon hade kastat bort sina mappar, eller åtminstone innehållet i dem, från studietiden. Och hon beskrev lättnaden som man känner när man gjort sig av med nånting onödigt. Det inspirerade mig så att jag ju faktiskt tog itu med och äntligen kastade bort ett par sopsäckar med skolböcker och -papper som har hängt med i ett par flyttar, men jag har inte riktigt vågat göra mig av med dem. Men då jag läste hennes blogg blev det ju så självklart att jag faktiskt inte behöver detdär längre! 
Malin (en gul apelsin) har inspirerat mig till att göra mig av med saker. Man har ju så mycket liggandes i knutarna, grejer som inte är till nån nytta, sånt man kan klara sig utan. Jag är nog inte lika duktig på det här som Malin, men håller helt med henne att det är skönt att inte ha för mycket grejer och har kastat bort en hel del under de senaste veckorna, så där mera medvetet än tidigare. Medan jag städar ett rum tänker jag att "finns här nåt jag kan slänga". Men har också tänkt på att en viktig sak för mig att komma ihåg är att inte skaffa nya grejer i samma takt som jag slänger. Det är ju ingen vits att föra bort grejer till loppis och genast köpa lika mycket nytt att fylla våra skrymslen och vrår med!

2. Igenkänningsfaktorn. Det är den andra viktiga anledningen till att jag vill läsa bloggar. Jag vill känna igen mig själv, eller delar av mig själv, hos andra, vill ibland känna  att jag inte är den enda som inte är helt perfekt, att det är helt ok att ha sämre dagar eller sömnlösa nätter (men det får inte bli för negativt!), bara veta att vi är många småbarnsmammor. Jag tycker det är skönt med bloggar som inte är skrytiga, utan har lite humor. Bloggare som vågar bjuda på sig själv och visa att det inte alltid går som på Strömsö. Men jag har också ett behov av att känna igen mig  som en kvinna, att det ibland är mest utseende och kläder som spelar någon roll. Här är ju Malenami den perfekta bloggen! Hon är alltid lika fräsch! Man känner ju igen sig själv även om man inte är nära på lika vacker eller välklädd, men man vill vara lite så. Känner ni igen er? 

Och så det tredje:
3. Jag behöver hänga med i svängarna! "Tur att du läser dina bloggar!"sa mannen här om dagen när det var nånting som jag hade snappat upp och kunde delta i diskussionen. Själv är jag ju rätt så mycket här hemma, eller rör mig ute med barnen, så jag skulle inte komma i kontakt med alla "nymodigheter" eller aktualiteter utan bloggarna. Jag menar inte att jag är så hemskt med i svängarna, men utan "mina bloggar" sku jag nog vara helt ut och cykla ibland! :)
Hur är det med er läsare? Varför läser ni bloggar? Vad gör att ni kikar in på de bloggar ni följer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar