tambur

tambur

onsdag 7 maj 2014

Eurovision - eller ord och inga visor!

Danskarna kan nog göra show de också! Snygg scen, underhållande mellannummer och artistpresentationerna med fotograferandet av flaggorna tyckte jag mycket om! Av kvällens låtar slog nog Nederländerna högst, enligt mig. Gillar starkt och hoppas de kommer långt! Många andra bra låtar finns också med i år. Men den jag lyfter på hatten speciellt för är Ungerns bidrag. Andres sjunger om familjevåld, en flicka som springer undan sitt liv där pappan förgriper sig på henne, hon ropar på hjälp, men får inget svar. Det här är ju bara sånt som får mig att skruva på mig, grimasera, må illa och nästan spy. Jag vill också bara springa iväg. Bort från den verklighet som i själva verket finns där ute. Eller kanske nära oss. Ja,det händer allt för mycket. Fy att såna jä_la as till vuxna människor gör illa små oförsvarliga barn! 

Det är faktiskt nåt jag tänkt på mycket på senaste tiden, då jag håller min Lilleman, att tänk att det finns barn som inte får den mat de gråter efter, inte får den närhet de gråter efter, utan istället blir övergivna eller till och med slagna gula och blå. Det är så ofattbart att sånt sker! Och det får mig att spy! Man vill rädda dem alla. INGEN ska behöva vara med om ett sådant liv! 

Därför lyfter jag på hatten för Ungerns bidrag som vågar ta upp ämnet och dessutom tar upp det rakt på sak och verkligen ställer katten på bordet! Här är det ord och inga visor, men ändå på ett snyggt sätt. RESPECT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar