tambur

tambur

måndag 10 februari 2014

Matsalen

Mitt favoritrum i vårt hem är nog matsalen. Det är ett ljust och harmoniskt rum mellan köket och vardagsrummet, så man har kontakt med resten av nedre våningen.
I många, många år hade jag önskat mig en matsal. Ett rum som "fredas" för middagsbjudningar och däremellan vackra dekorationer enligt årstid. Nu märker jag att matsalen blev så mycket mer än bara dethär. Alla trivs vi där. Barnen använder den dagligen som läxläsningsstudio, sitter där och ritar och pysslar. Jag drar ibland fram symaskinen och alla sygrejer på det stora matbordet (Det är meningen att jag ska ha ett syrum på övervåningen, men det har inte blivit så ännu. Där finns ett par ouppackade flyttlådor och så är det så praktiskt att torka tvätten där, så det är än så länge ett råddrum.) och pappan sprider ut sina datorer och papper där om han jobbar under "lediga" dagar. 


Men däremellan städar vi undan allt pyssel och tänder eld i spisen och ljusen i takkronan och njuter av pancakes till frukost eller dukar för middagsbjudningar. 

När vi flyttade in såg det inte ut såhär. På väggarna fanns en gammal, mycket vacker tapet. Den hade tyvärr blivit sliten så vi beslöt att måla över den. Jag ville ha ljusa väggar, men gärna ändå lite färg så vi försökte hitta en i duck egg. Pappan målade rummet en mörk kväll och han tyckte genast att det nog blev lite för färggrant. På morgonen konstaterade vi att det nog var en färg långt ifrån duck egg. Det liknade mera en ljusblå karamellfärg! För att ta det säkra före det osäkra och ja, göra det enkelt för oss, så målade vi (dvs pappan målade) över med samma beige som vi hade använt i ett av sovrummen. Vi visste att den funkade. Den tyckte vi om. Och vi är jättenöjda med resultatet! 

Hissgardinen är återanvänd från vårt förra hem och den rutiga gardinen är ett Ikeatyg, precis som stolstyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar