tambur

tambur

söndag 23 februari 2014

Bye bye chocolate!

Det har varit ett hiskeligt godisätande här i stugan ända sedan julen. Man får ju alltid god fart sådär i jultider med alla julkonfekter och annat sött som man sätter i sig. Och i år har den växeln bara blivit på. Jag tyckte det var ok med lite choklad för att få energi de första dygnen med den nyfödde. Sedan behövdes det choklad för att orka under de första veckorna då dygnet var helt oregelbundet  och sömnen uteblev. De senaste veckorna har vi bara varit helt slappa och inte alls hållit så hårt fast vid att endast äta fredagsgodis. Men nu under sportlovet blev jag inspirerad. Dels för att några vänner har godisstrejk och dels för att jag redan länge tänkt att snart, snart har jag nog energi och krafter att ta itu med ovanan. Så nu när sportlovet är slut sätter vi igång med andra vanor. Det blir godis endast på fredagar och därmed basta! Hela familjen är med. Men vi håller fast vid att bakverk och glass alltid är okej. Man måste ju få äta efterrätter och kaffebröd, vet ja'! 
Det brukar vara lättare att hålla en hälsosam livsföring då det är ljusare tider, mot våren och sommaren. Vi ska se hur länge vi håller denhär regeln. Kanske tills det är dags för dop? Hänger nån annan med? Eller kanske de flesta redan har kommit långt i frågan om att lämna mörka vinterns ovanor? Bättre sent än aldrig, tycker jag i varje fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar