tambur

tambur

söndag 16 februari 2014

Egen tid

 På lördag morgon gick jag på en pilates-timme ledd av bästaste Kicki! Det var SÅ skönt! När man går och kånkar på en baby hela dagarna börjar det kännas i ryggen. Och jag vet av tidigare erfarenhet att om man tränar de djupa magmusklerna så klarar man av att hålla en bra hållning och inte spänna ryggen. Därför är pilatesen så bra. Jag brukar försöka göra lite pilatesövningar och stretcha här hemma ibland då ryggen ropar på hjälp, men det är ändå mycket roligare och framför allt mer effektivt att träna en hel timme med en ledare som kan instruera så att man gör varje övning rätt. 

Förut tyckte jag mycket om att gå på olika "hikijumppor" som aerobic och zumba, men de senaste åren har jag inte alls gått på sådana träningar. Jag vill inte träna i högt tempo, vill inte stressa upp min kropp som redan är spänd och stressad, utan istället träna på djupet och få kroppen att slappna av. Det gör man just i pilatesen. Då tränar man viktiga muskler och samtidigt blir man mer avslappnad i och med att man hela tiden tänker på en långsam och rätt andning. 

Jag gläds åt att jag redan har kunnat ta lite egen tid! Lillebror är bara fem och en halv vecka och jag kunde redan lämna honom hemma för en timme med Pappan och syskonen. Det är inte illa! Med första barnet kändes allting liksom krångligare. Att lämna babyn för en timme då var inte ens nåt jag tänkte på och jag förstod inte heller hur viktig och avgörande den egna tiden är är för mitt eget välmående och min ork att ta hand om barnet. Tänk så man blir klokare under åren ;)

Har ni kära läsare några bra tips på egen tids-sysselsättningar? Vad brukar ni göra då ni har möjlighet till egen tid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar