tambur

tambur

måndag 24 februari 2014

Låt allting börja i vilan!

Den här dagen blev bättre än jag hade tänkt! Det där med att inte äta godis tror jag ska gå bra, men den här dagen blev liksom ännu mera sund än så! Detta tack vare nya insikter om vila. 

Många har tipsat om Tomas Sjödins bok "Det händer när du vilar" på Facebook. Förra veckan tänkte jag att jag nog också ska läsa den. Men boken var utlånad på bibban, så jag fick beställa från ett annat bibliotek och idag skulle jag hämta boken. På väg till bibban funderade jag för mig själv om det alls är någon vits att låna en bok. När skulle jag hinna läsa? Alltså, klart jag kunde ta fram den när jag ammar, men blir det inte lite obekvämt att sitta och hålla en bok och så har jag varit så trött i ögonen den senaste tiden, så jag skulle nog somna efter ett par sidor om jag läser... Det visade sig dock - både till bibliotekariens och min förvåning - att det inte var en bok utan en lyssnarbok (det heter väl inte riktigt så, men dethär är en amningshjärna som skriver och jag kan inte för mitt liv komma på den rätta benämningen just nu) på cd där författaren själv läser upp sin bok. Det hade jag inte tänkt på! Att det ju går bra att "läsa" böcker såhär. Men det är ju alldeles utmärkt! 


Jag kan sätta på den i bilen eller ha på den då jag är ensam hemma och endera kasta mig i soffan och sluta ögonen medan jag lyssnar, eller lyssna medan jag sysslar med babyn eller hushållsarbete. Det funkar fantastiskt bra! Nu lyssnar jag redan till cd 2 av totalt fem.

Och, vilken bra bok det är! Tack till er som tipsat om den! Sjödin har så mycket fint att komma med! Och då har jag som sagt inte hört mer än en femtedel av boken. Dethär med vila är ju så viktigt! Så ofta märker jag att mitt humör påverkas av för lite vila. Det går tyvärr ut över de andra här i huset och gör att jag inte trivs med mig själv, men det skulle inte inte behöva vara så! Sjödin talar om att BÖRJA MED ATT VILA ISTÄLLET FÖR ATT SLUTA MED EN DJUP SUCK. Det här önskar jag lära mig. Alltså att inte hålla på och hålla på med allt möjligt för att sedan när man är alldeles utmattad ta sig en alldeles för sen vila. Då har man gjort saker och ting bara halvbra,eftersom man inte riktigt varit utvilad och värst av allt: man känner hur huvud, axlar och rygg värker och ett dygn med migrän är redan då oundvikligt. Varför gör vi så åt oss själva? Istället borde vi börja med att vila. Sen göra det arbete vi måste göra.

Den här boken vill jag lyssna på från början till slut och kanske många gånger!

1 kommentar:

  1. Tackar den trogne läsaren som upplyser om att det ju förstås heter ljudböcker! ;)

    SvaraRadera