tambur

tambur

fredag 28 mars 2014

Långa nätter

Det är så viktigt med sömn. Alla i dethär huset påverkas genast om man inte sovit tillräckligt. Jag själv märker nu att mitt minne påverkas. Alltså jag har svårt att komma på ord då jag ska berätta nånting. Nu är det ju så att vi sover oförskämt bra för att ha en liten gosseplutt. Stora barnen sover också bra. Nu när det är så ljust brukar de vakna pigga redan kl. 6, vilket gör att de är trötta på kvällarna och somnar fint. Så för vår del säger jag bara: välkommen sommartid! Då sover huset till kl. 7 om morgnarna. Om mönstret fortsätter här.
Han sover så gott, vår Lillebror. Den senaste tiden har det hänt rätt ofta att vi sover hela natten han och jag. Om jag lägger mig när han somnar vid nio-tiden kan jag få sova 8-9 timmars nätter! Fattar ni? Och på kvällen somnar han så fint i sin egen säng efter att han har fått vara med och lyssnat på saga med storasyskonen. Vi brukar försöka se till så att han får umgås ordentligt med oss alla på kvällen så att han inte sedan behöver det på natten. Vi lägger honom i egen säng och han ligger där och ler åt mobilen med nallarna tills han somnar. I morse var han inte ens vrålhungrig då han vaknade. Jag väcktes av att Storasyster hämtade honom till mig 6.40. Hon hade tagit upp honom lite efter kl. 6. "Han låg där och var vaken och log." Jag vill glädjas över dethär nu för jag vet att han när som helst kan svänga om hela sin dygnsrytm och börja härja med mig om nätterna. Det KAN hända att han inte sover såhär fint under hela sin babytid. Men nu ska jag njuta. Och NU ska jag passa på och börja sova så att det blir en natt för mig också. Han KAN ju vakna om några timmar om det vill sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar