tambur

tambur

lördag 25 januari 2014

Fortsättningen kommer här!

Här är alltså fortsättningen på min lista på 100 saker att vara tacksam för:

46. Latte. Helst Starbucks. Den är godast!
47 Roberts Coffee går också bra.
48. Eller bara min egen fuskislatte som jag gör hemma med snabbespressopulver och microvarm mjölk... Det är så sällan jag har möjlighet att dricka riktig latte så har liksom fått börja nöja mig tills vi skaffar en lattemaskin (som nog inte heter lattemaskin).
49. Grädde. Riktig grädde i maten gör den godare. 
50. Ekologisk tandkräm utan fluor. Då behöver man inte vara rädd att man sväljer lite av den. ( Fast i senaste Femina stod det att man alltid skall lämna kvar lite fluortandkräm i munnen, det är bra enligt deras tandläkarexpert, men det tror inte jag.)
51. Leilas hälsosamma myslibars. Görs på fikon. Mm, så gott. Det är Systra min som tipsat mig. Kanske jag återkommer med receptet.
52. Toblerone. E nog världens godaste godis.
53. Tandläkare. Tyvärr. Alltså, det är bra att vi har såna och att man ibland t.o.m får tid till dem, men just nu fasar jag för mitt nästa besök... Den här punkten blev inklämd här mellan sockret...
54. Coca Cola. Det är bra att ha då man har huvudvärk. (Passar det alls på den här listan..?)
55. Och på tal om naturprodukter: bröstmjölk! Den är så praktisk att ha med sig i rätt temperatur.
56. Alla babykläder som vi fått ärva eller låna. Den här gången finns det så många äldre pojkkusiner.
57. Barnvagnen som vi köpte begagnad. Den var ett kap! Riktigt snygg och i bra skick. (Vi hade tänkt använda samma vagn som stora barnen haft, men den visade sig vara så sliten bl.a. i hopfällningsmekanismen, så den fick bli balkongvagn istället.)
58. Att kluriga Systra min hittade vagnen på huuto.net
59. Att det blivit så lätt att köpa begagnat. Det var liksom inte riktigt lika pop för 9-10 år sen att köpa begagnade grejer. Det var inte lika lätt heller. Nu hittar man så mycket på nätet.
60. Alla fina gratulationskort och presenter som vi fått med anledning av Lillebror. Bl.a 100 kort från eleverna på skolan. Varje elev hade ritat och skrivit ett eget. 
61. Våra tre söta guddöttrar och söta gudsonen med deras familjer. De är som en förlängning på den egna familjen och fina att umgås med!
62. Alla fina sms- / whatsapp-konversationer med emigrerade väninnan J.
63. Att pappan verkar ha blivit omvänd i frågan om hundvalp... :) Nånting att se fram emot!
64. Ljuset. Dagarna blir längre.
65. Våren som snart kommer med allt det vackra i naturen. Också det nånting att se fram emot.
66. Svenska komiker. Tänker på Solsidan, Robert Gustavsson, m.m... Svenskarna kan det där!
67. Ylvis show. Åh, så man får skratta.
68. Dagssömn. Gärna 45-60 min. ska det vara.
69. Inga problem att somna nuförtiden. Varken på nätterna efter babyskötsel eller på dagen om man får en möjlighet att ta en lur. Vissa perioder ligger man ju vaken och oroar sig och får inte sömn fast vad.
70. Jag kan sova på rygg igen. (Det går ju inte med baby i magen.)
71. Kan egentligen sova hur som helst nu (bara "mjölkmaskinerna" är tömda ;)).
72. Duntäcket såhär års.
73. Lidl. Det ÄR billigare. Och de har en massa goda produkter, tex deras pålägg och naturell yoghurt.
74. Vår kiosk här i byn. Man småler ibland när man går förbi och hör musiken som spelas utanför på "terassen". Vid jul spelades julmusik, häromdagen var det dansband. Man blir glad av sånt. De bjuder till med nåt lite extra!
75. Paramax1000 som verkar bita på denhär tandvärken... Nytt försök på måndag att få tandläkartid!
76. Mödrarådgivningen. Vi har fått tre hembesök! Egentligen hör det till att hon kommer på hembesök en gång då babyn är nyfödd. Men då Lillebrors navelsträng blev inflammerad erbjöd hon sig att "komma här via och ta en titt på den" och sen hade hon så passligt vägarna här förbi och det "skulle varit så kallt för babyn att komma ut", så nästa besök blev också ett hembesök. :)
77. Frank Sinatra. Han för mig direkt till vardagsrummet med den gröna plastmattan och tidningshögar i massor (det störde inte mig då) där vi som nyförälskade dansade och planerade en gemensam framtid.
78. Storasyster som gör middag åt oss när jag bara sitter o ammar o ammar o ammar...
79. Alla stunder då Storasyster och Storebror är sams och leker eller spelar tillsammans.
80. Att FAME sänds på tv igen. Nostalgiskt med såna kläder och koreografier som "det ska vara", inte någo 2000tals moves.
81. Yllesockor och
82. brasa.
83. Färsk skinka, fetaost och avokado på nybakt bröd...mmm.
84. Spotify. Lyssnar mest på min "landa hemma"-lista och städlista. 
85. Vackra tyger och spetsar att skapa med. Just nu är det länge sen det fanns tid och motivation för skapande. Det brukar komma i perioder och då syr jag ofta natt o dag.
86. Att sticka yllesockor. Det är rofyllt att sitta och sticka och så kan man tänka på den person man stickar till. 
87. Inredningstidningar. Uppskattar mest såna med lantlig stil. 
88. Trevliga bloggar. Följer mest med Malenami och en gul apelsin för tillfället. Uppskattar bloggar som är positiva men inte sådär fake tillgjorda.
89. Vårvinterpromenader i solskenet. Gärna på isen.
90. Dagar i slalombacken.
91. Varm kakao och apelsin på skidutfärden.
92. Lediga dagar på stranden.
93. Att ligga på varma klippor. Det ger energi. Man borde kunna tanka energi på det sättet en gång i veckan.
94. Att ligga på däck och lyssna på vågornas kluckande. (OBS dethär förutsätter lugnt, soligt väder. Jag tycker inte om oväder i kombination med seglande.)
95. Helt lediga veckoslut, då ingen av oss har jobb eller ansvarsuppgifter. (Väldigt sällan tyvärr...)
96. Rena lakan och nydammsugat sovrum.
97. Mangeln. Tänkte tidigare att det är helt onödigt att mangla lakanen, men har nu ärvt en gammal mangel och tycker faktiskt att det är stor skillnad på manglade o skrynkliga lakan! Största nyttan med mangeln är ändå att man inte behöver stryka stora borddukar.
98. De snälla väninnorna som lånat mig sina mammakläder. Jag hade kvar några plagg som ännu var användbara men fick låna så mycket att jag inte behövde köpa ett enda nytt mammaplagg under hela graviditeten.
99. Jag överlevde tandläkarbesök nr 1. Fortsättning följer tyvärr på det området... :(
100. Alla kramar man får varje dag.

Så, det finns alltså en hel del att vara tacksam för. Jag hoppas att ingen tycker att det här var en brag-lista, det var inte menat så, utan mera som en övning för mig själv och minnelse om allt det fina man får uppskatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar