tambur

tambur

lördag 25 januari 2014

100 orsaker

För ca 15 år sen skrev jag en lista till min dåvarande fästman: "De 100 främsta orsakerna till att jag älskar dej". Det var en bra lista. Och den var inte alls svår att författa skall ni veta. Vid det laget var vi upp över öronen förälskade och varken såg eller hörde varandras ovanor som numera gör att man blir irriterad som bara vad! Både snarkandes och vickandes på foten var bara charmigt, tryggt och helt enkelt underbart då! Jag undrar om han har sparat listan. Det skulle vara hälsosamt att ta en titt på den, eller göra en ny, för att kanske igen kunna uppskatta mera. 

Mest för att jag vill påminna mig själv om alla orsaker jag har att vara lycklig, och också för att dokumentera det jag vill komma ihåg - för det är ju det bloggen handlar om - vill jag nu göra en lista med: 
100 SAKER ATT VARA TACKSAM FÖR JUST NU
Här kommer den:
1. Samtliga fem personer i vår familj mår bra och trivs med sin vardag just nu.
2. Vi har tre härliga barn.
3. Lillebror kom till världen frisk o kry och
4. förlossningen gick bra.
5. Jag får njuta av att vara mamma till en nyfödd: dofta på honom och gosa med honom. (Jag sörjer djupt med en vän och hennes man som väntade sitt första barn med beräknat datum samma dag som vi, men deras väntan förvandlades till sorg och de får vänta tills de träffar sin son i himlen en dag. Det är så orättvist och smärtan så ofattbar! ) En paus här.

6. Vi får bo i vårt drömhus! (Det är faktiskt så ofattbart att jag måste nypa mig i armen ibland. Att vi får bo här! Vi hade länge letat efter ett hus och jag började köra en omväg varje dag från jobbet för att titta på det här vackra huset på den fina tomten med gamla äppelträd och syrenbuskar och nära till barnens skola och mitt jobb. Jag önskade och bad i hemlighet att vi skulle få bo här. Eller i ett liknande hus, för jag vågade inte tro att vi skulle kunna flytta hit. Men några veckor senare blev det så! Kanske återkommer till det i något skede.) Vi äger inte huset, utan hyr det av
7. våra hyresvärdar som är så trevliga. 
8. Vi har en super pulkabacke på gården!
9. De där gamla äppelträden som är snöklädda och vackra just nu,
10. lönnarna,
11. syrenerna (nån som tycker att jag fuskar när jag räknar upp växterna skilt? Det är bara det att det här är specifika växter som jag önskat på min gård, men vi hade inte rum på vår förra gård.)
12. pionerna (som jag inte ännu sett blomma)
12. gräsmattan (som jag njöt av att kratta innan sammandragningarna blev för täta)
13. och allt utrymme på gården och inne! 
14. Bastun! Bastubadandet för också familjen närmare. Speciellt nu då Lillebror ska badas.
15. Och så förflyttar vi oss in i huset: jag är så glad att ha en matsal
16. och övrevåning! Skönt att barnen kan leka uppe o vi vuxna umgås nere.
17. Hjälpsamma, glada Storasyster. Jag är stolt över henne.
18. Humoristiske, pigga Storebror. Jag är stolt över honom.
19. Farmor o Fafa. Barnens. De är bra på att uppmuntra oss vuxna och bekräfta sina barnbarn. 
20. Momi och mofa, mina föräldrar alltså. De tycker om att lära barnen nya saker och mamma hoppar in som barnvakt när vi behöver.
21. Kusinerna. Barnen har 12 kusiner. Några är kompisarna som alltid finns nära, andra dem man längtar efter för att vi ses mer sällan pga avståndet. Det har alltid funnits kompisar på släktträffar och alltid nån baby som man fått sköta (därför var Storasyster och Storebror redan vana att kånka omkring på småttingar innan Lillebror kom).
22. Grannar som bara knackar på här en kväll och gratulerar oss för Lillebror och hämtar lite hembakt limpa och kaka. Det blir man glad av! 
23. Grannar som erbjuder sin hjälp "Ring fast mitt i natten ifall ni inte har någon som ser efter storasyskonen när ni måste ila iväg till BB".
24. Barnens kompisar
25. och kompisarnas föräldrar. Skönt att det finns många fina vuxna runt våra barn.
26. Barnens skola
27. och min arbetsplats. Det är samma ställe. Vi trivs alla bra.
28. Mina kolleger. De är de bästa kollegerna man kan tänka sig! Där kan man både dela problem och skratta så man nästan kissar på sig. Jag kommer att sakna dem många gånger under den här mammaledigheten.
29. Mammaledighet, föräldraledighet och allt vad det nu heter. Det är kanske bara i Finland som vi har det så bra att man får vara ledig och sköta sitt barn hemma för att sedan återgå till sitt jobb kanske först när barnet fyller tre.
30. Sovande barn. Kom att tänka på det just nu när klockan är 03:20 och den minsta just somnat om efter över två timmars nattmatande.... Ska passa på att sova själv.
31. Netflix. Det hör ihop med ovanstående. Man behöver inte sitta sysslolös och ha tråkigt även om man ammar stup i kvarten ;)
31. Systra min! Hon är min lillasyster som ibland under de senaste åren agerat storasyster, men mest av allt världens bästa vän. Hon är den människa som är mest lik mig själv. Fast ändå inte på alla områden. Jag tror att våra skrattanfall är de mest förlösande för mig! Ett hejdlöst garvande!
32. Min storasyster som också har hjälpt mig i många svåra perioder. Tex då jag ringt kl. 2 på natten...
33. Min lillebror som hjälper med allt möjligt och bjuder på god mat stup i kvarten. Han e en supertyp!
34. Söta svägerskan. Hon e nästan som en syster. Alltid lika hjälpsam! Hur kan du alltid vara på gott humör?
35. Väninnan L. Så stort stöd du har gett många gånger både i yrkeslivet och privat. Jag beundrar dig. Hoppas vi ses snart!
36. Väninnan C. Vi stöder varann turvis. Kram på dig!
37. Väninnan M. Alltid lika ärlig. Saknar våra "terapipromenader". 
38. Gamlafamo. Min Famo. Igår hade hon kokat bärgröt till barnen när vi besökte henne och hon fick mysa och hålla Lillebror i famnen. Min Mommo, Gamlamommo för barnen, levde till april ifjol. Vi saknar henne mycket.
39. Kören som jag började sjunga i förra hösten. Jag hoppas jag snart igen kan vara med. Det är så roligt att sjunga och
40. de nya vännerna jag fått i kören bildar en varm gemenskap. 
41. Pappan. Mannen. Han som fått en egen lista med 100 kärleksförklaringar. 
42. Alla resor han tagit mig/oss på. Kanske det bästa vi varit med om var skidning i Aspen. Vi vill båda tillbaka dit! Barnen kanske inte minns det. De var så små.
43. All matlagning som Han fixar då jag är trött eller sjuk. Dvs då han är hemma.
44. Hans hjälpsamma inställning när det gäller städning. Det är inte alla män som dammsuger och tvättar vessor! Kanske jag borde rikta tacksamheten till hans föräldrar som visat på att man gör sådant tillsammans. Jag förstår inte varför man inte skulle dela på sånt då båda jobbar (vanligtvis) och hemmet är ju gemensamt. Det här är nånting som gör mig het!
45. Fredagsmys. Det är bra att ha nånting att se fram emot under veckan. Nånting att planera inför även om det inte är så omfattande eller omständigt. Så är det nånting gemensamt för hela familjen. Att man sitter ner tillsammans och markerar att "nu är det veckoslut".

Så här långt har jag inte gjort en enda paus. Inga problem att hitta glädjeämnen. Tog det slut här? Nej, men jag måste sova lite emellan, pga punkt 30. Fortsättning följer! 



2 kommentarer:

  1. Åh vilken underbar lista! Jag blir så glad för er skull!

    Kärlek till er alla <3

    SvaraRadera
  2. Vilken fin lista Jessika! Det är bra att skriva ner det man är tacksam för lite nu och då... för emellanåt kan det bli svårt att se genom trötta eller stressade tankar. Att läsa din lista gör mig glad :) Kram, AnnaK

    SvaraRadera