tambur

tambur

måndag 13 januari 2014

24/7

Det har gått några dagar utan inlägg här på bloggen. Lillebror är fem dagar gammal. Några gånger har jag precis hunnit tänka tanken färdigt: "det blev inget blogginlägg nu heller...", men that's it! Mer än en tanke har det inte blivit. Med en liten nyfödd har man ju verkligen händerna fulla. Dygnet runt! Allting tar ju så lång tid nu i början då min kropp läker och anpassar sig till det nya livsskedet och nya uppgifter. Samtidigt försöker vi lära känna lillebror; vad betyder hans gråt, vad behöver han? Och då han är nöjd vill man bara njuta av honom: dofta på hjässan och smeka de lenaste av kinder, fånga ögonkontakten och överösa honom med mjuka ord. Vi är alla så fullständigt förälskade i den lille krabaten och njuter massor av honom!

Under veckoslutet hade vi något av en smekmånad här hemma. Livet cirklade kring lillebror. Alla ville sköta honom och hålla honom. Jag hade alltid möjlighet att äta färdigt innan jag ammade, någon annan rapade honom så jag kunde gå på wc. Det var så lyxigt! Pappan fixade markservicen tillsammans med stora barnen och jag fick vila mellan varven. Vi lärde känna lillebror och märkte att han är en lugn och nöjd pojke. 

Idag har pappan varit på jobb och storasyster och storebror i skolan. (De blev nog försenade i morse då de måste hålla lillebror tillräckligt länge!) Lillebror har inte alls varit så nöjd idag, utan ville vara fast i mig hela dagen! Han ville äta ofta, bara sova i min famn och var orolig. Jag fick slänga i mig mat med ena handen och hålla honom i famnen till och med under wc-besök. Han ville vara fast i mig hela tiden. Ända tills resten av familjen kom hem. Då blev han kolugn igen! Kan det vara så att han saknade syskonen och deras oljud och kånkande. Blev här för tyst och ensamt med bara mamma? Han hade vant sig vid att vara en del av den här "flocken". Under kvällen har han igen varit så nöjd så, men också fått åka från famn till famn.


Hur som helst så är det säkert att lillebror trivs med oss och vi med honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar