tambur

tambur

torsdag 25 september 2014

Äppeltips


Nu kokas det safter och syltas. Jag har stått vid spisen halva dagen och verkligen saknat en vedspis. Det ska jag nog ha om jag nånsin planerar ett hus igen! Att koka äppelmos på vedspis är ju snäppet trevligare och mysigare. Men, riktigt mysigt har vi ändå haft det i köket idag. Jag upptäckte ett köksredskap som inte egentligen kommit till användning tidigare, eftersom vi inte hade såhär rikliga äppelträd på vår förra gård. Denna äppelklyvare av märket fiskars fick jag av en elev en gång. Den kan verkligen rekommenderas när man ska kärna ur o klyva massor med äppel. Det gick faktiskt fort och enkelt.
Det blev en hel del mos och gissar att jag fortsätter imorgon. Jag vill ogärna använda mycket socker, och undrar om någon annan testat på att använda stevia i mos eller saft. Åt Lillebror gjorde jag helt egna små äppelmosburkar passande till morgon-och kvällsgröten utan socker. Jag fryser också in råa klyftor så är det bara att ta fram och göra enkel paj eller äppelkaka om man vill ha kaffebröd.
Avslutningsvis skall ni få ett enkelt och mycket gott (och tyvärr lite ohälsosamt) recept på äppelpaj:

4-5 äpplen
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
1dl strösocker
1/2dl vispgrädde
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver

Lägg de skivade äpplena i en ugnsfast form.Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser. Klicka ut blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.

Nu kommer barnen från skolan och vi ska äta varm äppelpaj här! 
Ha en bra dag allihop!


2 kommentarer:

  1. Vi brukar inte sätta socker alls.Funkar bra om man fryser mosen. Sen om mosen känns för sur kan man blanda i socker senare. Vi har aldrig behövt.

    SvaraRadera
  2. Jo, märker att det går riktigt bra! Jättegott med mos! :)

    SvaraRadera