tambur

tambur

onsdag 14 september 2016

Ett nytt liv, eller flera!

Jag älskar spetsar och återanvänder gärna gamla! I somras hittade jag en underbar liten spetskjol för 2€ på en loppis. Tänkte redan då att även om den är för liten åt vår Storasyster så kommer jag kunna använda den till något annat. Och så blev det. Nu kom jag på vad den skulle bli!

Jag klippte helt enkelt bort mittenpartiet på kjolen och sydde fast "resåren" på nytt. Och vips var det färdigt! 


Kjolen genomgick en liten förvandling och lever nu upp som lampskärm i köket. Nu får jag verkligen njuta av de vackra spetsarna varje gång jag tänder mysbelysningen! Enkelt och billigt minsann!

För några år sedan ärvde jag ett antal vackra, gamla dynvar med spetsar och monogram. De var alldeles jättefina i sig själv, men problemet var att de var så slitna av alla tunga huvuden som vilat mot dem, att de flesta hade hål. Ett par av dem har fått nytt liv. En blev överdrag till symaskinen. 
Istället för att sy ett helt nytt överdrag så råkade det här passa precis då jag klippte bort den slitna delen och sydde en enda söm! Ett vackert överdrag som håller maskinen dammfri även om jag inte ställer in den i ett skåp efter varje systund.

Från samma dynvar har det blivit ett par nya dynor också. Som dethär, där jag återanvände en spets från de ärvda dynvaren och ett gammalt Linum-dynvar i siden.


En kudde fick nytt liv genom att sy på ett Tilda-tyg och en spetsram över det slitna mittpartiet på dynan. Då blev den såhär!
Märk det fina monogrammet! Helt klart mina initialer JE broderade för ca 50 år sen! 😊 
Länge leve spetsar och gamla ting! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar